Ga naar de inhoud

Cookies instellen

Consent Mode v2 is een  oplossing die websites helpt om te voldoen aan privacywetgevingen zoals de AVG. Om gegevens te verzamelen die niet noodzakelijk zijn voor het leveren van de producten of diensten is goedkeuring nodig van de gebruiker middels cookie consent. Google heeft aangegeven dat dit in maart 2024 geïmplementeerd moet zijn. Onduidelijk is nog wat de gevolgen zijn als dit niet goed gedaan is, mogelijkheden zijn het niet kunnen gebruiken van remarketinglijsten, minder verkeer en conversies kunnen meten en data tussen Google Analytics 4 en Google Ads.

Cookie categoriën

  1. Noodzakelijke cookies: Dit zijn cookies die essentieel zijn voor de basisfunctionaliteit van de website, zoals het onthouden van de inhoud van je winkelwagentje of je login-status. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en vereisen geen toestemming van de gebruiker.
  2. Prestatie cookies: Deze cookies verzamelen informatie over hoe bezoekers een website gebruiken, zoals welke pagina’s het meest bezocht worden en of er foutmeldingen zijn. Deze informatie wordt gebruikt om de prestaties van de website te verbeteren en de gebruikerservaring te optimaliseren. Ze verzamelen gegevens anoniem. Bijvoorbeeld Google Analytics 4 zonder connectie met andere tools.
  3. Functionaliteits cookies: Ze stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden, zoals het onthouden van uw voorkeuren (bijvoorbeeld uw taalkeuze of de regio waarin u zich bevindt). Deze cookies zorgen voor een meer persoonlijke ervaring, maar zijn niet essentieel voor het gebruik van de website. Bijvoorbeeld Youtube cookies.
  4. Marketing cookies: Deze cookies worden gebruikt om advertenties weer te geven die relevanter zijn voor de gebruiker en zijn of haar interesses. Ze worden ook gebruikt om het aantal keer dat u een advertentie ziet te beperken en om de effectiviteit van reclamecampagnes te meten. Ze worden meestal geplaatst door reclamenetwerken met toestemming van de websitebeheerder.
Cookiebot_korting

Instellen van een cookietool

Voer eerst een scan uit met één van de cookietools en kijk welke cookies je gebruikt op je website en wat de kosten zouden zijn van die desbetreffende tool (bijna alle tools bieden ook een beperkte gratis variant aan). Vervolgens kijk je of je al deze tools nog gebruikt en die bijdragen aan je marketingprocessen en het verbeteren van de website. Wat niet nodig is kan je verwijderen. Vervolgens kan je starten met de implementatie van de cookietool, dit is vaak het makkelijkste via Google Tag Manager. Een plugin is soms ook een optie. Het voordeel van Tag manager is dat daar ook eenvoudig alle andere tools die tracking methodes gebruiken daar kunnen worden aangestuurd (en later worden ingeladen dan de cookietool). Denk aan Google Analytics, Google Ads Tag, Meta Pixel, Hotjar, Snitcher.com en vele andere tools. Binnen Google Analytics onder Data streams is te zien of Google Analytics de consent status ontvangt.

Monitoren van de effecten

Er zal minder verkeer gemeten worden binnen de analytics tools. Resultaten bij mij, laten een daling zien van 10 tot 40% afhankelijk van de implementatie. Binnen betaalde cookietools is dit vaak te zien zoals bij onderstaande screenshot. Als de cookietool goed is geïmplementeerd kan er gewerkt worden met gemodelleerde conversies waardoor het effect van minder groot is. 

Tools voor cookiebeheer

Vragen? 
Neem contact op met Marketingpion!