Referral en affiliate marketing
Iedere bestaande klant en/of collega kan goed uitleggen wat jij of je software doet als het goed is. Er is alleen niet vaak een reden om dat uit te leggen.
Tenzij er een bonus is. Dat kan voor het aandragen van het product, de dienst of voor het vinden van nieuw personeel. De voorkeur gaat er natuurlijk naar uit dat dit zoveel mogelijk in lijn ligt met je eigen business model en als het even kan nog goedkoper is dan het uitbesteden. Zo kan het zijn dat je een 25 euro referral geeft aan iemand die een aankoop afrond of een 500 euro bonus aan een medewerker die een nieuwe collega heeft aangedragen. Omdat een nieuwe klant via Google bijvoorbeeld 100 euro kost en het aantrekken van een nieuwe collega 20% van het jaarsalaris via een externe recruiter.
Voorbeelden van affiliate en referral marketing
Bol.com
Bol.com werkt samen met affiliate netwerken zoals TradeTracker en Awin. Affiliates, waaronder bloggers en influencers, kunnen zich aanmelden en Bol.com-producten promoten op hun platforms, zoals websites en sociale media. Zij verdienen een commissie voor elke verkoop die via hun link tot stand komt (vaak ergens tussen de 1 en 10%). Een mooi voorbeeld vind ik hiervan Ernst Jan Pfauth die bij zijn artikelen linkjes van bol.com gebruikt voor de boeken waar hij naar verwijst.
Blokker
Blokker is aangesloten bij affiliate netwerken zoals TradeTracker, waardoor affiliates de producten van Blokker kunnen promoten en commissie kunnen verdienen bij elke succesvolle verkoop. Ook verkoopt Blokker veel artikelen van andere webshops, ook zal het voor deze partijen vaak goedkoper zijn om met behulp van Blokker te verkopen ipv zelf te adverteren op Google.
Cookiebot
Cookiebot heeft een partnerprogramma waarmee affiliates de cookie consent-oplossing kunnen promoten, bijvoorbeeld binnen de privacy- en compliance-industrie. Affiliates verdienen bij elke aanmelding die via hun link plaatsvindt. In mijn geval krijgen klanten 10% korting en marketingpion 10% kickback.
Referral marketing versus in bulk inkopen
Bij veel partijen is het in bulk inkopen goedkoper. Dan is een referral campagne vaak minder interessant maar kan het doorverkopen beter werken. Dit is vaak handiger voor producten die je niet vaak nodig hebt, ingewikkeld zijn of laag in prijs per stuk zijn. Vaak doordat je in bulk koopt zal je daar ook relatief minder vaak de klantenservice nodig hebben. Denk hierbij aan Webhosting, een tool zoals Producthero of een vertaalplugin als wpml.org.
Loyaliteit en duidelijkheid
In referral marketing zijn loyaliteit en duidelijkheid essentieel om succesvolle, langdurige relaties met klanten op te bouwen. Dit is hoe beide aspecten bijdragen aan een effectieve strategie:
Langetermijnrelaties: Loyaliteitsbeloningen in referral marketing moedigen klanten aan om herhaaldelijk door te verwijzen, wat niet alleen de betrokkenheid vergroot, maar ook zorgt voor een stabiele stroom van nieuwe klanten via deze relaties. Dit kan ook helpen om klanten langer aan het merk te binden, doordat ze het gevoel hebben dat hun aanbevelingen worden gewaardeerd.
Transparantie in Beloningen: Het is belangrijk om duidelijk te communiceren welke beloningen klanten kunnen ontvangen voor het doorverwijzen van anderen. Klanten moeten weten wat zij en hun vrienden krijgen (bijvoorbeeld kortingen, gratis producten of punten) en wat er nodig is om de beloning te verkrijgen. Dit voorkomt verwarring en teleurstelling en zorgt ervoor dat klanten gemotiveerd blijven om deel te nemen.
Wat als de samenwerking stopt:Ik zorg er altijd zoveel mogelijk voor dat klanten alles heel snel kunnen overnemen en mij uit het systeem kunnen halen.