Ga naar de inhoud

Starten met Google Analytics 4

Met Google Analytics 4 kan het websiteverkeer worden geanalyseerd. Meet hoeveel bezoekers op je website komen en op welke pagina en krijg inzicht in de maandelijkse veranderingen. Herleid de belangrijkste acties op je website (aankopen / aanmeldingen) naar de bron, komen mensen de eerste keer vaker via Google, Instagram of LinkedIn op je website? Google Analytics 4 (de nieuwste versie) is de meeste gebruikte anlytics tool maar er zijn ook alternatieven zoals piwik en matomo. Als je alleen de basis wil meten volstaat een plugin van WordPress of de standaard integratie van Shopify. Als er meerdere subdomeinen / websites aan elkaar worden gekoppeld of er specifieke punten zijn die gemeten moeten worden is implementatie met Google Tag manager het eenvoudigste.

Wat wil je meten?

Het begint met gebruikers en de bron waar bezoekers vandaan komen om vervolgens te kijken naar conversies (aankopen / formulier inzendingen / accounts aangemaakt). Als de basis van de website goed staat kun je op basis van de data straks keuzes gaan maken. Wil je 4 keer zoveel gaan posten op LinkedIn, moet er meer geld naar Google Ads of gaat een investering in organische vindbaarheid (SEO) zich binnen een jaar terug verdienen?

Als Google Analytics 4 geïnstalleerd is en je meet al de aankopen en conversies kan je verdere stappen toevoegen zoals hoe vaak er op een bepaalde knop geklikt is (dat kan een telefoonnummer of email adres zijn), er een video bekeken of tot hoe ver gescrold wordt op een pagina. Ook is het mogelijk om die acties een bepaalde waarde mee te geven hiermee kan je inzicht krijgen in hoeveel waarde de website toevoegt aan je bedrijf. Als bijvoorbeeld de aanvraag voor Google Ads een hogere waarde heeft dan een aanvraag voor een nieuwe website kunnen die formulier inzending kan het formulier voor Google Ads een waarde krijgen van 500 euro en het formulier van Google Analytics 4 een waarde van 100 euro. Deze input kan Google Ads vervolgens weer gebruiken om het advertentiebudget beter uit te geven en minder te bieden rond “google analytics instellen” dan “starten met google ads”.

Koppelen aan andere tools

Zodra er iets meer dan de basis versie van Google Analytics 4 gebruikt gaat worden en het dus verder gaat dan statische gegevens is het nodig in de EU om toestemming te hebben van gebruikers, dit kan ingesteld worden met een Cookie Management tool. 

Als dat gedaan is kan je Google Analytics koppelen aan Google Search Console (om organische data van Google in te zien) en Google Ads (om de website data en doelgroepen te gebruiken) wat de advertenties ook veel efficiënter maken.

Maandelijks dashboard

Wij maken altijd een Looker studio dashboard voor iedere klant. Maandelijks krijg je dan automatisch een overzicht in de resultaten van je website met een vergijking van de vorige maand versus de maand daarvoor. Als er een daling is kan je dan verder gaan kijken binnen Google Analytics hoe dat precies komt.

Starten met marketingpion

Bij een klein bedrijf met een maandelijks advertentiebudget tot 400 euro: kosten voor marketingpion zijn 300 euro na twee maanden, daarna maandelijks 75 euro. Mocht er meer werk nodig zijn (bijvoorbeeld ads naar meerdere talen, implementatie van verschillende tools, extra overleggen etc) is dat op basis van mijn uurtarief van 75 euro.

Stoppen met marketingpion kan ten alle tijden, de klant heeft beheerdersrechten bij alle tools. Ook helpen wij kosteloos met het overzetten van de accounts naar een andere partij. mocht je dat zelf willen doen hier een uitleg Google Ads toegang geven / intrekken en Google Analytics toegang geven / intrekken.

Klaar om te beginnen?

Neem contact op

Het eerste consult is gratis daarna is het tarief 75 euro per uur